'
Purpurowa Róża z Kairu ' w reżyserii Woodego Allena to typowy film
zawierający większość cech kina postmodernistycznego. Opowiada
historie ubogiej kelnerki z New Jersey przygnębionej proza życia.
Bohaterka jest nieposkromioną marzycielką która poprzez seanse
filmowe ucieka od swojego nudnego życia. Kino jest dla niej azylem,
ucieczką w inne, lepsze życie, świat iluzji pozwalający na
oderwanie się od codzienności, od kuchni, od bezrobotnego, wciąż
pijącego i bijącego męża. 1Jednak
pewnego dnia , niespodziewanie z kinowego ekranu wychodzi jej
ulubiona postać i ku zdumieniu reszty widowni podchodzi do Cecylii
biorąc ja za rękę. Pozostałe postacie z filmu z którego zszedł
Tom prowadzą filozoficzne dyskusje - jakże typowe dla twórczości
Allena. Banalny pomysł, a mimo to Allen nas zaskoczył.
Reżyser
igra konwencjami, od melodramatu , ciepłego romansu po karykaturę i
komedię. Poprzez świadomy eklektyzm,
widz jest zakłopotany, gdyż w filmie następuje rodzaj
rozczłonkowania i chaosu , przemieszania się różnych stylów i
konwencji. Z początku spodziewamy się typowego filmu obyczajowego
gdy nagle przeobraża się w romans następnie w przerysowana
komedie.
To
igranie konwencjami przekształca się w pastisz, który stanowi
świadectwo jego sprawności warsztatowej. Allen celowo wybrał
postacie skonwencjonalizowane i stereotypowe dla amerykańskie
społeczeństwa w tamtym okresie. Reżyser umiejętnie naśladuję
stylistykę poważnych filmów lat 30tych po czym gładko i subtelnie
wyśmiewa ja oraz przerysowuje, w groteskowy sposób uwypukla postawy
i zachowania kobiet i mężczyzn.
Bohaterowie
filmu zadają sobie pytanie, który świat jest prawdziwy i właściwy,
czy świat publiczności zebranej w kinie czy fascynujący swym
powierzchownym blichtrem świat aktorów i producentów Hollywoodu.
My
jako odbiorcy dwóch płaszczyzn w filmie wciąż zadajemy sobie
pytanie, która z rzeczywistości jest prawdziwa , film jest
stworzony w taki sposób iż zostaje poddana wątpliwości relacja
między filmem a odbiorcą. Allen podejmuje się frywolnej gry z
widzem, to ludyczne oddziaływanie jest z pewnością najbardziej
charakterystyczną cechą jego filmów. Angażuje widza, prowadzi do
interakcji, nawiązuje z widzem swoiste współzawodnictwo na coraz
wyższym i bardziej wymagającym poziomie.
Jedną
z najsilniej oddziałujących cech kina postmodernistycznego jest
intertekstualność. W tym wypadku Allen otwarcie wplata w ciąg
jednego filmu cytatów i aluzji do innego filmu. W tym przypadku
Cecylia ogląda wraz z Fredem Astairem
" Panów w cylindrach" (1935). Widz
nie tylko “gra” ze światem przedstawionym w filmie, odkrywa jego
poziomy, daje zwodzić się zwrotom akcji, rzeczywistości sztucznej
lub odkrywa mechanizmy iluzji, fragmentaryzmu, sztuczności świata
przedstawionego ale tez staje się uczestnikiem filmowego rebusu, w
którym sensy pojawiają się poprzez dialog obrazu filmowego z
innymi dziedzinami sztuki, z innymi dziełami filmowymi, najszerzej-
z innymi tekstami kultury.2
Z
drugiej strony pod jednym sensem ukrywa się następny , mamy tu do
czynienia z metaforami metafor , sens jest podwójnie zaszyfrowany.
Widz nieświadomy może oglądać film jako prostą fabułę,
koncentruje się na zwrotach akcji i przeżyciach postaci. Natomiast
widz świadomy czerpie przyjemność z rozpoznawania cytatów i
odwołań do innych filmów czy dzieł sztuki.
Autotematyzm
Allena ukazuje swą
meta-świadomość, koncentruje się na eksperymentach z formą,
ukazuje, jak budowana jest filmowa iluzja i demaskują środki
narracyjne i techniczne. Obnaża mechanizmy budowania iluzji w
dziele sztuki, a poprzez cytaty, aluzje i zabawy z konwencja
dyskutuje z tekstami kultury, sytuując własny obraz w kulturowym
continuum. Rozkłada na części pierwsze świat filmowy 3
Allen
płynnie posługuje się relatywizmem moralnym, gdyż nie pozwala
ocenić czy wybór Cecyl i pogoń za marzeniami jest właściwa.
Odbiorca nie możne dokładnie powiedzieć, co jest złem a co
dobrem, jakie zachowania są poprawne, a jakie powinny być
napiętnowane. Nie moralizuje, nie używa protekcjonizmu . 4
Poprzez
wieloznaczność i ukryte kody każdy może odebrać film i odczytać
go w zupełnie inny sposób. Gdy rzucimy na niego 'kognitywne
światło' , rozczytamy to jako opowieść o człowieku , jego
wyborze między ideałem a kimś ludzkim ,rzeczywistym ( którego
się najczęściej wybiera ) jednak w tym wypadku twórca pokazuje ze
taka decyzja nie zawsze jest trafna i uzasadnia zarazem człowiecze
marzenia o na i marzeniach. Poprzez ukazanie trzech rzeczywistości :
ponure życie bohaterki,świat filmu oglądanego przez nią oraz
wyimaginowany świat wykreowany z marzeń i maszyn do pisania
scenarzystów i producentów. Allen wyśmiewa ten ostatni świat a
zarazem poddaje się samokrytyce, co jest kolejną rozpoznawczą
cechą jego dzieł. Jest to zarazem rodzaj postmodernistycznej
ironii i specyficznej auto refleksyjności.
Na
uwagę zasługuje tez forma w jakiej fabuła została umieszczona,
realia lat 30tych , czas Wielkiego Kryzysu i klasycznych komedii ,
Allen jako postmodernistyczny twórca w tym przypadku delikatnie tą
stylistykę cytuje. Błyskotliwe dialogi, ciekawe postacie oraz
rewelacyjna muzyka w wykonaniu Dicka Heymana dopełniają całości
kunsztu reżysera.
Nie
zapominajmy o obsadzie! Główna bohaterka została obsadzona wybitną
Mia Farrow, która znana jest ze współpracy z Allenem, z którym
była związana przez 14 lat. Należy też wspomnieć
o Jeff Daniels, Diane West, Deborah Rush, Edwardzie Herrmanni oraz
John
Wood których role i gra aktorska robią swietne wrażenie.
Purpurowa
róża z Kairu to ,
obalanie prawdy , żonglerka pastiszem oraz konwencjami, wybuch
intertekstualności , świat w krzywym zwierciadle, autotematyzm i
relatywizm moralny. Wszystkie te cechy w pełni oddają ducha
postmodernizmu. Filmy te są dwupoziomowym dziełem sztuki - po
pierwsze pojawia się poziom tradycyjnego modelu gatunku, a po drugie
poziom kulturowego dialogu, cytatów, pastiszu i parodii.
2http://2lo.rybnik.pl/content/view/88/62/
3http://2lo.rybnik.pl/content/view/88/62/
4http://kochamkino.blox.pl/2009/08/Urodzony-postmodernista-Jakie-postmodernistyczne.html


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz